Ca 14 dagar kvar till EM, sommaren levererar och jag tränar för fullt i min surfski. Jag hade kunnat skriva miltals om alla härliga turer på havet jag har haft- på alla möjliga vackra ställen och med alla möjliga underbara surfskipaddlare. Kan dock inte påstå att jag haft någon inspiration till bloggande på senaste tiden. Min fina pappa ligger på sjukhus efter operation i hjärnan. Han fick en hjärnskakning för ett tag sedan och några veckor senare fick han åka akut till sjukhuset för att öppna och upp och ta bort ’blåmärket’ i hjärnan/ en stor blödning tydligen. Inte så mycket annat känns viktigt nu och sedan dess har det mest handlat om att paddla och att besöka pappa på sjukhuset. En förvirrad pappa utan närminne klämde trots allt fram från sjukhussängen (en sisådär 10 gånger)  –  ’träna på nu Emma’ och ’tusan att detta hände – jag var ju så på G i vågorna’. Helt otroligt, det var då jag insåg hur mycket pappa verkligen älskar surfskipaddling och att det bästa jag kunde göra av situationen (förutom att besöka pappa på sjukhuset) var att paddla vidare som vanligt – och ha kul.

Lördag 26 juli
På fredag för en vecka sedan åkte jag till Fjällbacka (älskade, vackra Fjällbacka) för att paddla Fjällbacka Surfski Open – en liten men växande surfskitävling som arrangeras av företaget 2sea4u i Fjällbacka. Farsgubben skulle egentligen ha varit med men hade klagat på huvudvärk de senaste dagarna och avstod. Det var Pedro, Jakub och jag som åkte iväg och styrde mot vackra Skäret i Fjällbacka. Där fick vi inkvartera oss hos gästvänliga och helt underbara familjen Mossberg som hade två sjöbodar precis vid vattnet. Trampolin, fikasoffa och båt fanns där också. Som alla vet har ju sommaren varit brutalt fantastisk och vi började med att bada i det 24-gardiga vattnet. Och hos Patriks ungar fanns ingen hejd på badandet. De badade tills det blev mörkt har jag för mig. Jag kröp tillsängs i ett varmt sovrum på andra våningen i en av bodarna och längtade till morgonen. Då skulle jag få vakna och se havet framför mig – snacka om utsikt från sängen!

fjallbacka_bad

Casa Mossbergs var en riktig tiopoängare!

fjallbacka_middag

Grillmiddag på kvällen på bryggan i goda vänners lag. Ljummen kväll och solnedgång, det kunde inte bli bättre!

fjallbacka_sunset

Solnedgången!

fjallbacka_richard_holm

Richard Holm tar sitt morgondopp.

Vaknade av hur det plumsade utanför. Ser Richard Holm, som även han kom ner igår, ta ett morgondopp. Snart kommer Pedro och skuttar i. Klarblå himmel, 25C i luften redan och jag hoppar snart också i. Vid 10-tiden går vi bort till hotell Richters för registrering och frukost. Kul att träffa de andra paddlarna och de flesta kände jag såklart igen. Joel och Einar är bekanta och jag undrade just vem av dessa som skulle vinna idag.

Det skulle bli ett platt (och varmt – nu var det 30C) race och banan bestämdes att gå från hamnen ut till Södra Syster och tillbaka. Vi hoppades på an sjöbris från NV för att få lite downwind tillbaka.

Innan start försökte jag ligga så mycket som möjligt i vattnet och svalka mig men det hjälpte ju knappt. Många gjorde likadant. Min vätskeblåsa fram i skin var fyllde med cola och vatten – nästan 2 liter.

Vi var ca 15 paddlare som lade oss på startlinjen i Fjällbacka hamn. Starten gick och jag försökte hänga på grabbarna. Joel, Einar och Fredrik Odelgran tog snart täten och jag, Jakub, Richard och Pedro låg tätt bakom. Jag fick snart både Jakub och Richard framför mig och tyckte det var lite segt. Efter ca 2km kom en stor segelbåt tuffandes och jag lyckades fånga några vågor från denna och kunde då passera både Richard och Jakub. Dock kom Jakub på samma idé och hängde på bra snett bakom. Vi kunde nog nyttja dessa vågor hyfsat bra i säkert en kilometer innan båten var för långt borta. Jag tyckte att vi närmade oss grabbarna längre fram, som bara var ca 80m bort, men så fort de fick syn på båten lyckades de lägga sig precis bakom på första parkett. I och med detta försvann de i fjärran med en snitthastighet på säkert 13km/h. Kul för dem! Jag är glad att jag hade Jakub att fightas med och på så sätt blev den platta paddlingen mer intressant. När vi rundat Södra Syster var Jakub före efter att ha vågat gå på insidan av ett grund. Sen blev han tvungen att bada (svalka sig) och jag gick om. Jakub gick sen om igen då han blivit piggare av svalkan. När vi hade två kilometer kvar ser vi båda Fjällbacka och Jakub ökade farten. Jag hängde på precis bakom men kände att jag aldrig skulle kunna spurta om. Vi gick i mål som fyra och femma ganska många minuter efter tättrion. Banan blev ca 15km och min tid blev 1.25. Skönt med bad efteråt. Länge! Och min camelback var tom – bra druckit Emma! Joel, Einar och Fredrik utkämpade en kamp som Joel tillslut kunde vinna med Einar som tvåa. Härligt jobbat båda och snyggt hängt på segelbåten. Jag var hyfsat avundsjuk på er!

Lite korv, kaffe och skönt häng på bryggan. Prisutdelning och mer skönt häng. Nästa år hoppas jag att vi blir fler på tävlingen. Jag hoppas på en riktig damklass nästa år och om det blir så skall jag försöka peppa andra tjejer att komma dit. I år var vi endast två. Och kanske de fixar en vandringsbuckla även till damklassen? Fjällbacka är ett underbart ställe och jag tänker att tillsammans med tävlingen kan man säkert göra ett trevligt helg-event där då man dagen efter racet kanske paddlar ut till Väderöarna, grillar, umgås, delar med sig av tekniktips etc. Fjällbacka har denna säsong fått en plats i mitt hjärta och jag rekommenderar folk att åka hit och njuta av den pittoreska byn och hamnen, den fantastiskt vackra skärgården och den sköna atmosfären. Det är kanske inte världens bästa surfskivatten ur downwindsynpunkt men surfski är ju så mycket mer än downwind.