Juli 2018
Inledde dagen med en dusch och räknade då  ut att det var hemma i Mölndal jag duschat senast. Badar man flera gånger varje dag i ett hav son knappt har något salt så känner åtminstone jag mig ganska fräsch. Men håret var faktiskt inte fräsch längre, och det hade jag inte heller borstat sedan vi lämnde Mölndal. Men det är så jag vill ha det, det är avkoppling för mig. Inte kamma mig, inte duscha (om jag badar havet). Får jag färre vänner nu? Kommer folk ta avstånd från mig vid nästa tillfälle? 😀 Eller så får jag duschcreme och deo i present från någon. Kanske anonymt skickade till mig? 😀
Åt grötfrukost i solen, som vi toppade med kaffe och nutella-croissant. Vi var ju i Danmark och man ska ta seden dit man kommer. Fullproppade lämnade vi Gudhjem och åkte söder ut mot Dueodde igen för att paddla lite och flyga drönaren. Vågorna skulle ligga på lite grand vid udden utan några nämnvärda vindar – det skulle vara perfekt att filma med drönare idag. Dueodde – så ptroligt fin strand. Sanden är så otroligt sandig, finkornig och ljus. Det gnisslar när man går i den. Jag läste någonstans att sanden används eller kanske HAR använts till att göra timglas.

Frukost med stil! Foto: Kris Levemyr

Idag var det Kris som var drönarpilot och vi andra försökte synka vågorna, vilket var svårare än vi trott. Första vändan surfade Camilla ifrån oss, något hon fortfarande nöjt går och myser och skrattar åt. Sedan blev det lite spritt, jag och Jenny fångade någon våg samtidigt och någon gång hamnade jag före tjejerna. Men det borde ge sjyssta vyer på filmen tänkte jag tills det kom för mycket badgäster och Kris avslutade drönarsessionen.

Så plötsligt var Camilla jättehungrig och ville åka och äta finlunch. Jag var fortfarande proppmätt och kände nutellasmak i munnen. Jenny, som verkade ha tidigare erfarenhet av blodsockerlåg Camilla, styrde upp situationen bra och de gick iväg till det lokala caféet medan Kris och jag fortsatte en stund på stranden med ditt och datt.

Att fota min fru på fina stränder är bland det bästa jag vet.

När vi väl lastat alla skis, bytt om och packat in oss i bilen var klockan runt 15-15.30 och nu var jag mycket hungrig. Men då skulle vi tydligen köra och kolla på en rund kyrka innan den det blev någon mat. För en rund kyrka måste man se om man är på Bornholm. Någon halvtimma senare hamnade vi vid en stor, rund, vit och vacker kyrka – efter att ha korsat ön och sett massor med åkrar, små byar med roliga namn såsom Årsballe och små grupper med cyklister. Jag överlevde kyrkoturen genom att tugga torkad ingefära och orkade till och med ta några halvkreativa bilder på min snygga fru och den snygga kyrkan. Jag var trots allt glad att vi stannat där.

Kris beundrar en av Bornholms fyra rundkyrkor.

Rullade sedan mot Allinge där vi spanant in ett fiskrökeri och restaurang. Som så många andra restauranger på ön så hade även den här restaurangen sin fiskbuffé och för 180 Danska kronor fick m<n äta så mycket man ville inklusive glass. Fiskbuffén var lite som ett fiskdelen på vårt svenska julbord och det var en fröjd för både ögat och magen. Och det var otroligt härligt att kunna sitta utomhus vid havet och tugga i sig både en och två och tre laddningar fisk.

Mmmmmmmm massor med fisk! Och så fick man ta sin egen kulglass med sådan där glasskopa. Foto: Camilla Persson

Om ca fyra timmar skulle vår färja avgå men än fanns tid till lite turistande. Spanade in Allinge, den lilla stranden som fanns där och fyren, hittade vilda körsbär och sedan kor som både Camilla och Jenny hade svårt att artbestämma. När vi kom till Rönne ville Camilla bada. Hon kände sig klibbig och hade känt en viss odör då hon lyft armen för att plocka körsbär. Jag stannade kvar i bilen och sov medan de övriga gick till stranden, som visade sig vara jättevacker. Och havet var 25C och Camilla badade i kvällningen. Magiskt!

Flög lite mer drönare och tjihooooo piloten fick vara med på bild.

Bornholms nordligaste spets och drönaren får ett sista uppdrag för den här resan.

Härlig kvällsvandring vid Bornholms nordligaste udde. Foto: Kris Levemyr

Så var resan slut och 22.30 rullade vi på färjan mot Ystad. Den här gången kom ingen verklig människa och mätte höjden på vår bil. Vi var nästan lite besvikna fast ändå lättade. När vi mitt i natten rullade av färjan i Ystad såg vi blixtar på långt håll och snart började det regna. Ett förlösande regn…Jag somnade i bilen och vaknade upp på Camillas gårdsplan. Fick för första gången på otroligt länge springa genom regnet till huset och jag hoppades att regnet skulle regna och regna och regna. Jag somnade åtminstone till ljudet av regn, mycket rogivande. Men mest rogivande var det nog för Camilla som hade betesskörden kvar.

Camillas kvällsdopp utanför Rönne. Foto: Kris Levemyr

Söndag morgon och vi klev upp lite småtrötta vid 9-tiden. Skön frukost i det stora köket med Camillas mammas äppelkaka till kaffet. Camilla skulle sen ut och vittja sina biodlingar och slängde fram skyddsdräkter till Kris och mig. WOW, jättekul att få vara med och kolla ner i bikupa – det har jag aldrig gjort förut.

Biodlare med eget mode. Foto: Camilla Persson

Fumlade på oss kläderna och traskade efter Camilla ut bakom en av de större husen. Där stod två bikupor och Camilla började plocka isär den ena. På ett otroligt pedagogiskt vis berättade hon om bina och hur bisamhället fungerar och Kris och jag var otroligt fascinerade. Vi fick till och med se drottningen lägga ägg ner i en cell och se ett arbetarbi krypa ut ur sin cell för första gången. Det har varit ett jättedåligt år för alla lantbrukare i år men desto bättre för biodlarna och Camilla sa något om att hon fått slunga honung två gånger redan i år.

Ett stort tack till Camilla som lät oss få följa med på gården i både skördetröskan och till biodlingen. Och ett stort tack till hela Camillas familj som lät oss hänga på gården i många fler nätter än vi planerat för. Vi insåg att det inte blivit en endaste natt i bilen men kanske lika bra för det är inte så kul att sova i bil när det är 30 grader och solen slår på grillen redan klockan 6 på morgonen. Dessutom var det Triangiaförbud så grötfrukost, kaffe etc hade vi fått vara utan.

Camilla guidar i bikupan. Foto: Kris Levemyr

Arbetsbin

Sista stoppet på vår semester blev i Helsingborg hos Leif i hans butik. Det är alltid kul att träffa Leif och vi kom att både fika vid hamnen, botanisera i hans butik och testa hans one-wheel elektriska skateboard. Kris med sin brädvanan kom igång snabbt och åkte riktigt bra. Jag vågade inte ens prova med tanke på mitt kassa knä.
Vilken semestervecka det blev i Skåne och på Bornholm! Det är först i efterhand jag kan smälta alla intryck och njuta av allt vi hann med, av de goa människorna vi fick umgås med och hur mycket jag verkligen slappnat av. Skåne känns som mitt andra hem, Skåne är grymt bra för Surfski och Kite och jäklar vad många trevliga människor det bor där.

Biffiga tjejer med på Bornholmsresan. Tack Camilla och Jenny för kul resesällskap. Foto: Kris Levemyr