Vi cyklar å lär

Sov som en stock fram till 7.30. Vi hade sovmorgon idag, Axelsson hade ordinerat 20min längre vila än övriga dagar. Njöt av hotellfrukosten som var god. Härligt att få äta massor med frukt! 9.15 stod vi ute vid cyklarna och var redo att starta dagens tiomilare mot Bielefeld. Det kom att bli riktigt riktigt fin cykling då förvånandsvärt stora delar av sträckan gick längs med floden Weser. Vi fick se häger, ett storkbo med två storkar, stora flodbåtar, en massa fält med sädesslagen vi numera kan, kossor mm.

Dagens etapp, 10 mil

Första korta stoppet för intag av russin och nötter

Nu börjar vi kunna sädesslagen. Vet ni vilket sädesslag det här är?

Åkrar och åter åkrar. Vi hade mycket att artbestämma idag

Cykling längs Weser var trevligt och cykelbanan var i fint skick

Annalena kör ikapp och ifrån flodbåten, som höll ganska bra fart faktiskt.

Efter 5 mil var vi i Minden och det var dags för lunch. Allt hade gått fint hittills och orsaker till våra stopp hade mer att göra med korttagning och diskussion/artbestämning av sädesslag än punkteringar. Jag var verkligen svinhungrig vid det här laget och fick hålla hårt i styret när vi rullade förbi något café med läckra våfflor på väg mot någon restaurang.

Väl på restaurangen valde jag snabbt i menyn, det kändes som om jag kunde äta vad som och ju mer kalorier ju bättre. Tjejerna gick på någon lasagna vilken bara skulle innehålla 375kcl. Inget för mig, synd om jag skulle behöva börja gnaga på cykelhandtagen en timma efter lunch. Dock lärde jag mig att försöka tyda tyskan lite bättre till nästa gång för in kom någon friterad kyckling med pommes, inte riktigt bästa maten!

Min lunch, ett riktigt NERKÖP!

Efter restaurangbesöket tågade vi bort till det där caféet jag hade sett och vi alla köpte något gott. Själv köpte jag tre stycken något gott, måste ju kompensera lite för mitt icke-köp av bakelse igår. Och så lite ränta på det så blir det ju tre.

Fika!

Fem mil kvar och vi rullade på. Det var motvind men inget regn och helt ok temperaturer, det var liksom bara att nöta på. De sista milen var lite småtråkiga då vi rullade genom trista stadsmiljöer och slutligen industriområden och förorter till Bielefeld. Väl framme checkade vi in på ett riktigt sjysst boende (Charlys House Bielefeld) med ûbermoderna rum. Det luktade nytt när vi öppnade dörren till vårt rum och vi undrade om vi var de första gästerna att bo på det rummet.

Dusch, tvätta, packa upp, komma ut på wifit…och köpa en kall öl i automaten – jäklars vad fint den satt. Av någon anledning och trots ynka 10 mil kände jag mig trött och lite sliten och det var extra skönt att sätta sig ner i den rena sängen med en kall en.

Tog oss ut på stan, som kändes ungefär som Göteborg, och Lisa guidade oss till en indisk restaurang som hade fått fina betyg på TripAdvisor. Det blev åter igen god indisk mat och besöket slutade lite kul då vi skyndsamt fick betala notan och hostandes rusa ut. Någon gäst blev serverad någon grymt stark rätt som kom in fräsandes på en stekplatta. Ångorna spred sig snabbt och nästan alla gästerna började hosta.

Det här är min vän Annalena Axelsson. Hon är en sådan som stretchar ohämmat på restauranger.

Råkade gå förbi någon glasseria på väg tillbaka och det såg för gott ut för att bara gå förbi. Dagens sockerintag har varit högt men det kanske bara är bra för imorgon väntar den tuffaste etappen av dem alla; 17 mil, 2000 höjdmeter, förmodligen regn och motvind. Och tidig uppgång på det.

M.U.M.S!

Den tar jag…å den tar jag…

Total sträcka dag 6: 10 mil

Total tid i sadeln dag 6: 5.20h

Bäst idag: Cyklingen längs Weser

Sämst idag: Lätt! Min lunch

Totalt antal punkor: 10

Fler bilder från dagen:

Lisa gör rent cykeln efter gårdagens störtskur

Fraggskrot – ett nytt ord jag lärt mig idag. Metall på väg till återvinning, skeppas på pråmarna på floden.

På väg in i Minden. Det var imponerande slussar jag försökte fota. Plus mina roliga kompisar

Ett kultur/teknikminne från förr; någon slags avsaltningsstation.

Vet inte riktigt vad jag fotade men det var grönt och fint. På väg in i Minden

Dit bort i fjärran ska vi

Avslutar dagens blogg med en fråga till er läsare: vad heter grödorna som vi plockat under dagen.